Menu

  1. Blog
  2. Audyty UX i optymalizacje
  3. Sklepy internetowe
  4. UX w sklepach B2B – 5 najczęstszych błędów i jak ich uniknąć
28 sierpnia 2025

UX w sklepach B2B – 5 najczęstszych błędów i jak ich uniknąć

W treści wpisu znajdziesz odpowiedzi na pytania

    Należy zauważyć, że wszelakiego rodzaju systemy B2B muszą stawiać wygodę użytkownika na pierwszym miejscu. Zastanawiasz się dlaczego jest to tak ważny element? W największym skrócie – klient biznesowy oczekuje zarówno szybkiego dostępu do informacji, prostego i intuicyjnego systemu zamówień oraz dopasowania interfejsu do swojej codziennej pracy. Sklepy internetowe B2B ze źle zaprojektowanym interfejsem użytkownika to znaczący  spadek konwersji w stosunku do realnego potencjału, a co za tym idzie duża strata w relacjach handlowych z partnerami biznesowymi. W tym artykule przedstawiamy 5 najczęstszych błędów UX w systemach B2B oraz podpowiemy, jak ich uniknąć.

    Czym jest UX Design w kontekście e-commerce?

    UX Design (User Experience) to projektowanie doświadczenia użytkownika, a więc jego interakcji ze stroną, systemem lub sklepem. W praktyce jest to wszystko, co wpływa na to, czy dany użytkownik zrealizuje cel, np. złoży zamówienie, zaloguje się, pobierze ofertę lub skontaktuje się z handlowcem.

    Sam UX nie ogranicza się wyłącznie do wyglądu. To także:

    • logika działania systemu,
    • struktura informacji,
    • mikrointerakcje,
    • formularze i proces zakupowy,
    • dostępność (również na urządzeniach mobilnych).
    czym jest ux design w kontekscie e commerce
    czym jest ux design w kontekscie e commerce

    Jaki wpływ ma UX na systemy i sklepy B2B?

    Dobrze zaprojektowany UX w sklepie B2B:

    • skraca czas obsługi klienta,
    • redukuje liczbę błędów i pytań do działu handlowego,
    • zwiększa liczbę zrealizowanych zamówień,
    • wspiera budowę lojalności wśród klientów biznesowych,
    • poprawia komunikację i wizerunek marki jako profesjonalnej i nowoczesnej.

    5 najczęstszych błędów UX w sklepach B2B

    1. Zbyt skomplikowana nawigacja i struktura katalogu – w systemach B2B bardzo często występują setki kategorii i wariantów produktów. Brak przemyślanej i logicznej hierarchii, filtrów i wyszukiwarki niestety bardzo skutecznie zniechęca wielu użytkowników. Rozwiązaniem jest zaprojektowanie struktury sklepu z punktu widzenia jego ostatecznego użytkownika, a nie wg założeń organizacji zlecającej budowę systemu. Należy pamiętać o wprowadzeniu inteligentnego wyszukiwania produktów, zaawansowanych i przemyślanych filtrach.
    2. Brak indywidualnych warunków po zalogowaniu – klient biznesowy często oczekuje indywidualnych, wynegocjowanych podczas rozmów handlowych cenników, rabatów i warunków płatności. Ich brak w systemie to poważny błąd – istotnym elementem jest także wskazanie sugerowanej ceny sprzedaży dla klienta ostatecznego co rownocześnie pokazuje ile Twój Partner biznesowy może zarobić współpracując z Tobą. Optymalnym rozwiązaniem jest zastosowanie personalizacji takich jak indywidualne panele klienta, przypisane grupy cenowe lub indywidualne warunki handlowe, limity kredytowe oraz ustalone warunki handlowe.
    3. Niska przejrzystość procesu zamówienia – wielostopniowy proces zakupowy, bez jasnych i czytelnych komunikatów, zniechęca do finalizacji transakcji. Rozwiązanie to uproszczenie koszyka, wskazanie jasnych i zrozumiałych etapów zamówienia. Warto dać także możliwość szybkiego ponawiania poprzednich zamówień.
    4. Brak wersji mobilnej lub niedostosowanie do urządzeń. Także klienci biznesowi korzystają z urządzeń mobilnych. Robią to zarówno w biurze, jak i poza nim. Niedziałająca wersja mobilna systemu to utracone zamówienia, do których już może nie dojść. Najlepszym rozwiązaniem jest tutaj zaprojektowanie mobilnych widoków od podstaw. Każdy tego typu system aktualnie nie powinien być realizowany w sytuacji gdy nie posiada mobilnych widoków.
    5. Nieintuicyjny panel klienta i brak historii zamówień – cały handel B2B to długofalowy, nie impulsywny proces. Twój partner biznesowy potrzebuje dostępu i wglądu do historycznych zamówień, faktur, dokumentów. Warto też pamiętać o statusach złożonych zamówień. Należy więc pamiętać by stworzyć panel klienta z pełną historią zamówień, możliwością ich powtórzenia, dostępem do faktur, WZ i opiekuna handlowego.

    Stworzymy intuicyjny system B2B dla Twojej firmy.

    Skontaktuj się z nami i porozmawiajmy. Zobacz w jaki sposób możemy Ci pomóc. Napisz lub zadzwoń!

    Napisz do nas Napisz do nas

    Skąd biorą się błędy UX w e-commerce B2B?

    • Projekt bazowany na wewnętrznych potrzebach firmy, nie użytkownika
    • Przenoszenie na sklep B2B schematów z e-commerce B2C
    • Brak konsultacji z realnymi klientami
    • Brak testów użyteczności i analityki
    • Niedopasowanie do branży (np. przemysł, FMCG, hurtownie)

    Dobre praktyki projektowania UX dla B2B

    • Rozmowy z klientami przed wdrożeniem
    • Tworzenie mapy ścieżek użytkownika
    • Testy prototypów i klikalnych makiet
    • Projektowanie paneli klienta i procesu zamówienia „od tyłu” – od celu
    • Integracja z CRM i ERP bez zaburzenia UX

    Dlaczego warto zlecić audyt UX sklepu B2B?

    Audyt UX systemu B2B pozwala przede wszystkim:

    • zidentyfikować błędy, które tracą klientów,
    • zrozumieć zachowania użytkowników (np. przez mapy kliknięć, scroll mapy),
    • wskazać konkretne działania, które poprawią konwersję.

    Jeżeli masz sklep internetowy B2B warto zastanowić się nad jego audytem UX, który będzie dedykowany systemowi B2B. Zarówno pod kątem technicznym, analitycznym, jak i funkcjonalnym.

    dlaczego warto zlecic audyt UX sklepu B2B
    dlaczego warto zlecic audyt UX sklepu B2B

    Jak Webtom.pl może pomóc Twojej firmie?

    • Projektujemy systemy B2B i sklepy internetowe B2B dopasowane do Twojej branży i klientów
    • Wykonujemy audyty UX i performance
    • Tworzymy dedykowane panele klienta i procesy zakupowe
    • Optymalizujemy szybkość, SEO i dostępność (WCAG)
    • Pracujemy na WooCommerce, PrestaShop, a także platformach dedykowanych

    Podsumowanie

    UX w sklepie internetowym B2B nie jest wyłącznie „dodatkiem” – to de facto fundament skutecznego działania całego systemu sprzedaży i obsługi klienta. Nawet najlepsza stworzona przez Ciebie oferta nie zadziała, jeśli użytkownik nie będzie potrafił jej odnaleźć, zamówić czy też zrozumieć. W Webtom.pl pomagamy firmom, tworzymy dedykowane sklepy B2B, które są efektywne, intuicyjne i nastawione na sprzedaż oraz realizację Twoich celów. Zamierzasz wdrożyć system B2B lub usprawnić swój obecny sklep? Skontaktuj się z nami!

    Ten wpis stworzył

    Sławomir Woźniak
    New Business | PL

    Ekspert od wycen dedykowanych rozwiązań i zarządzania projektami. Posiada ogromne doświadczenie w tworzeniu ofert idealnie dopasowanych do potrzeb i oczekiwań klientów, specjalista łączący pasję do nowych wyzwań z analitycznym podejściem do każdego szczegółu projektu.

    Sławomir Woźniak - Webtom.pl
    Sławomir Woźniak | Webtom.pl

    Share:

    Facebook ikona
    Facebook ikona
    Linkedin ikona
    Linkedin ikona
    • okno-pol logo okno-pol logo
    • piubello logo
      piubello logo
    • kabat logo
      kabat logo
    • komandor logo
      komandor logo
    • nbs logo
      nbs logo
    • josera logo
      josera logo
    • m-box24 logo
      m-box24 logo
    • edu bears logo
      edu bears logo
    • tapiso logo
      tapiso logo
    • farmutil hs logo
      farmutil hs logo
    • hjort knudsen logo
      hjort knudsen logo
    • sawex chemicals logo
      sawex chemicals logo
    • pik logo
      pik logo
    • gepa logisitcs logo
      gepa logisitcs logo
    • horpol logo
      horpol logo

    Cenimy prywatność użytkowników

    Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuj wszystkie” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.